Często pracuję ze świetnymi i docenianymi osobami. Pomimo starań ze strony firmy zdarza się, że odchodzą. Powody odejścia mogą być zaskakujące dla osoby zarządzającej, jednocześnie pokazują, czego zabrakło i jakie były wewnętrzne czynniki motywacyjne dla tego, kto odszedł.
Czy można mieć wpływ na decyzję swojego pracownika? Nie zawsze, natomiast dużo wcześniej można mieć wpływ na zapewnienie motywującego środowiska pracy. Do tego potrzeba zrozumienia, jaka jest motywacja wewnętrzna tej osoby.
W tym artykule znajdziesz:
- Co to jest Moving Motivators?
- Moving Motivators po polsku
- Ćwiczenie z Moving Motivators na 1:1
- Przykładowe pytania do ćwiczenia
- Ciekawe sytuacje podczas ćwiczenia
Jak poznać czynniki motywacyjne?
Chcę Ci przedstawić narzędzie Moving Motivators. Możesz je z powodzeniem wykorzystać do lepszego poznania motywacji wewnętrznej osób pracujących w Twojej firmie. Karty sprawdzają się dobrze zarówno na spotkaniu indywidualnym 1:1, jak też podczas spotkania z całym zespołem.
Przez motywację wewnętrzną rozumiem aktywności, które pozwalają na czerpanie satysfakcji z pracy i nie są związane z zewnętrznymi konsekwencjami np. wynagrodzeniem, nagrodą czy też karą. Żeby patrzenie na motywację wewnętrzną miało sens, podstawowe potrzeby takie jak bezpieczeństwo czy godne wynagrodzenie muszą być zapewnione.
W tym artykule pokażę Ci, jak krok po kroku użyć kart Moving Motivators na spotkaniu indywidualnym.
Moving Motivators – co to jest?
Moving Motivators to karty z dziesięcioma czynnikami wpływającymi na motywację wewnętrzną w pracy. Narzędzie zostało stworzone przez Jurgena Apello jako część koncepcji Management 3.0, opisanej w książce o tym samym tytule.
Dlaczego takie czynniki motywacyjne?
Jurgen Appelo przyznaje, że uprościł i połączył różne modele związane z motywacją. Powołuje się między innymi na 16 podstawowych pragnień Stevena Reiss, piramidę Maslowa, czy model SCARF Davida Rocka.
Na podstawie analizy teorii, dotyczących motywacji, stworzył model CHAMFROGS, czyli zestaw 10 czynników wpływających na motywację wewnętrzną. Model uzupełnił o karty Moving Motivators.
Poniżej model CHAMPFROGS, czyli 10 czynników motywujących w formie Moving Motivators:
Nazwa angielska | Nazwa polska | Wyjaśnienie czynnika motywacyjnego | |
C | Curiosity | Ciekawość | Mam mnóstwo rzeczy do zobaczenia i przemyślenia. |
H | Honor | Honor | Jestem dumny/dumna, że moje wartości są odzwierciedlone w tym co robię. |
A | Acceptance | Akceptacja | Ludzie wokół mnie akceptują to, co robię i kim jestem. |
M | Mastery | Mistrzostwo | To co robię, jest wyzwaniem dla posiadanych kompetencji, jednak wciąż w zasięgu moich możliwości. |
P | Power | Wpływ | Mam wpływ na to, co się dzieje wokół mnie. |
F | Freedom | Wolność | Mam autonomię w realizowanych zadaniach i zakresie odpowiedzialności. |
R | Relatedness | Relacje | Mam dobre relacje z ludźmi w moim otoczeniu. |
O | Order | Porządek | Istnieje wystarczająco dużo zasad i regulacji dla stabilnego środowiska. |
G | Goal | Cel | Mój cel życiowy jest odzwierciedlony w tym, co robię. |
S | Status | Status | Mam ugruntowaną i uznawaną pozycję wśród ludzi, z którymi pracuję. |
Więcej na ten temat przeczytasz na stronie opisującej model CHAMPFROGS.
Ćwiczenie z Moving Motivators
Jeżeli nie chcesz, by ludzie odchodzili z zespołu, spróbuj poznać ich czynniki motywujące. W ćwiczeniu poniżej pokazuję krok po kroku, w jaki sposób używam kart Moving Motivators na spotkaniu 1:1.
1. Wyjaśnienie celu ćwiczenia
Trzy główne punkty, które podaję jako cel ćwiczenia podczas spotkania indywidualnego:
- zrozumienie jakie są czynniki motywacyjne,
- porozmawianie o tym, jak są obecnie spełnione w pracy,
- wspólne zastanowienie się, co możemy zrobić, żeby praca była bardziej motywująca.
Niezbędne warunki
Do ćwiczenia potrzebne jest zaufanie po obydwu stronach. Jeżeli ktoś nie jest w stanie nam zaufać i nie będzie mówił szczerze o swoich czynnikach motywacyjnych, nie uda się wyciągnąć sensownych wniosków.
Dodatkowo ważne są dobre intencje. Osobom z którymi pracuję zawsze podkreślam, że zależy mi na zbudowaniu dla nich środowiska pracy, które będzie ich motywować i wspierać. Mówię to szczerze.
2. Praca z kartami Moving Motivators
Po wyjaśnieniu celu ćwiczenia daję Moving Motivators osobie, z którą rozmawiam. Następnie proszę, żeby się z nimi zaznajomiła. Nie tłumaczę znaczenia kart. Każdy czynnik motywujący jest opisany. Jedyną rzeczą jaką dodaję to wyjaśnienie, że karty skupiają się na motywacji wewnętrznej.
Proszę o ułożenie w jednym rzędzie wszystkich kart od najważniejszego czynnika motywacyjnego do najmniej istotnego. Najważniejsze są pierwsze 4-6 czynników motywacyjnych. Na nich skupiam się w kolejnych krokach.
3. Jak czynniki motywacyjne są zaspokojone w pracy
W tym kroku proszę osobę o pokazanie, jak czynniki motywacyjne są spełnione w pracy oraz:
- przesunięcie kart w górę, jeżeli pracownik jest zadowolony ze spełnienia tego czynnika,
- pozostawienie w tym samym miejscu, jeżeli czynnik motywacyjny jest wystarczający,
- przesunięcie karty w dół, jeżeli brakuje jej tego czynnika.
To co zostanie ułożone, jest odzwierciedleniem tego, co myśli i czuje osoba, z którą rozmawiamy. Nie ma sensu negowanie lub przekonywanie jej, że tak nie jest. To są jej odczucia i ma do nich prawo.
4. Rozmowa o czynnikach motywacyjnych
Najważniejszy etap ćwiczenia to dyskusja o motywacji. Moving Motivators to tylko narzędzie, które ma w tym pomóc. Moim celem jest zrozumienie czego potrzebuje pracownik i co możemy zrobić, żeby praca była bardziej motywująca.
Czynniki motywacyjne, z których pracownik jest zadowolony
W pierwszej kolejności skupiam się na czynnikach, które są spełnione. Bazując na wcześniejszym przykładzie, były to: wpływ, relacje oraz wolność. Dopytuję, jak dokładnie pracownik rozumie te karty. Z reguły każdy ma swoją interpretację i definicję. Dodatkowo próbuję zrozumieć, jak obecne obowiązki wspierają te czynniki motywacyjne.
Czynniki motywacyjne wymagające pracy
Kolejnym krokiem jest rozmowa o czynnikach, w których pracownik odczuwa braki tj. ciekawość oraz porządek. Ta część jest kluczowa, dlatego trwa najwięcej czasu. Tutaj mogę się dowiedzieć, czego brakuje i jakie potrzeby ma pracownik. Z reguły po kolei dopytuję o:
- definicję czynnika motywacyjnego
- obecną sytuację w pracy
- potrzeby i pomysły na pracę w ramach tego czynnika.
Przykłady pytań do każdego z punktów znajdują się poniżej.
Rozmowa to luźna wymiana zdań, dlatego zawszę dzielę się moimi pomysłami lub przykładowymi projektami, które mogłyby zwiększyć motywację. Natomiast kolejne kroki i decyzje są po stronie pracownika.
Przykładowe pytania do ćwiczenia z Moving Motivators
Poniżej znajdziesz przykładowe pytania, które zadaję podczas rozmowy.
#1 Definicja czynnika motywacyjnego
- Jaka jest Twoja definicja …?
- Gdyby ten czynnik był spełniony, to jak wyglądałaby Twoja praca? Co robisz? Jakie masz obowiązki?
- Spróbuj przypomnieć sobie sytuację, w której ten czynnik motywacyjny był spełniony. Co to było?
- Jakie byłyby trzy główne rzeczy, po których rozpoznasz, że ten czynnik jest spełniony?
#2 Obecna sytuacja w pracy
- Co Ci się podoba w kontekście tego motywatora, a czego Ci brakuje?
- Co wpłynęło na to, że ten motywator jest na dole?
- Jakie mogą być konsekwencje krótkoterminowe / długoterminowe takiego stanu?
#3 Potrzeby i pomysły na pracę w ramach tego czynnika motywacyjnego
- Jak chcesz, żeby Twoje czynniki motywacyjne wyglądały za 3 – 6 miesiący? Jak je przesuniesz?
- Co musiałoby się zmienić, żeby przesunąć ten czynnik w górę (np. ciekawość)?
- Jakie projekty dałyby Ci więcej satysfakcji związanej z tym czynnikiem (np. z kartą ciekawość)?
- Jak ja mogę Ci pomóc w podniesieniu tego czynnika?
- Kto może Ci jeszcze pomóc?
Założenia do ćwiczenia z Moving Motivators
- Tylko dobre intencje. Podstawowe założenie to dobre intencje po obydwu stronach. To nie jest narzędzie do oceny, tylko do budowania zrozumienia.
- Nic na siłę. Nigdy nie dopytuję, jeżeli widzę, że druga strona nie wyraża zainteresowania ćwiczeniem. Informacja o najważniejszych czynnikach motywacyjnych jest już wartościowa.
- Zaufanie i otwartość. Jeżeli pracownik myśli, że może ponieść jakiekolwiek konsekwencje swoich odpowiedzi, to automatycznie ćwiczenie będzie sztuczne i bezużyteczne.
- Akceptacja odpowiedzi. Nie zawsze zgadzam się z tym, co mówi druga osoba. Czasami moje podejście do pracy i moje czynniki motywacyjne są skrajnie różne. W tym ćwiczeniu mamy poznać drugą osobę, jej tok myślenia i czynniki, które wpływają na jej wewnętrzną motywację.
Zaskakujące sytuacje przy użyciu Moving Motivators
Nie zawsze przeprowadzenia ćwiczenia idzie zgodnie z planem. W przypadku tego ćwiczenia miałam kilka ciekawych sytuacji, które pokazują, jak można eksperymentować z narzędziami.
- Osoba upierała się, że pieniądze są jedynym czynnikiem, który motywuje ją do pracy. Zamiast się kłócić dołożyłam kartkę z napisem „pieniądze i nagrody” i przeszliśmy dalej.
- Po wyjaśnieniu celu ćwiczenia pracownik poprosił mnie, żebym też zrobiła Moving Motivators dla siebie. Finalnie robiliśmy ćwiczenie równolegle, zadając sobie nawzajem podobne pytania.
- Zostałam poproszona o zgadnięcie czynników motywacyjnych drugiej osoby. Wykorzystaliśmy dwie talie. Ja próbowałam ułożyć czynniki motywacyjne drugiej osoby, a pracownik układał je dla siebie. Na koniec pokazaliśmy sobie, co nam wyszło. Ta wersja była bardzo ciekawa. Przy okazji mogłam pokazać, jak odbieram drugą osobę i wyszła nam ciekawa sesja feedbackowa.
Zacznij od siebie
Chcesz spróbować użyć Moving Motivators i poznać czynniki motywacyjne innej osoby? Zacznij od siebie. Ułóż swoje Moving Motivators i zastanów się, jak są zaspokojone w Twojej pracy. Spróbuj odpowiedzieć na zebrane wyżej pytania. Zobaczysz, z którymi pytaniami czujesz się komfortowo. Dzięki temu robiąc ćwiczenie ze swoim pracownikiem, będziesz mieć już własne przemyślenia i bazę pytań.
Do ćwiczenia dobrze jest wrócić co kilka miesięcy na spotkaniu 1:1. Porozmawiać o tym, co się zmieniło i jak to wpłynęło na czynniki motywacyjne.
Przydatne materiały
Karty możesz bezpłatnie pobrać z oficjalnej strony Management 3.0. Jedyne wymaganie to zapisanie się na newsletter. Karty są dostępne w różnych językach, także po polsku.
Bezpłatny szablon z Moving Motivators na wirtualnej tablicy MIRO
Jak rozmawiać z różnymi typami osobowości bazując na modelu Eriksona.